Strefa Pacjenta
Prawa Pacjenta
PRAWA PACJENTA W SP ZOZ SZPITAL NR 2 IM. T. BOCZONIA W MYSŁOWICACH.
Każdy pacjent ma prawo do uzyskania informacji od lekarza, pielęgniarki o przysługujących mu prawach.
- Pacjent hospitalizowany w SP ZOZ Szpital Nr 2 im. T.Boczonia w Mysłowicach ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej i potrzebom pacjenta, udzielanych na poziomie, na jaki pozwalają posiadane przez Szpital zasoby ludzkie, rzeczowe i finansowe,
- wyrażenia zgody lub odmowy na świadczenia zdrowotne zalecane przez lekarza po uzyskaniu rzetelnej informacji dotyczącej metod leczenia i rokowania,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarskiego,
- środków farmaceutycznych i materiałów medycznych,
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
- wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia podczas hospitalizacji,
- intymności, poszanowania godności osobistej, własnych przekonań religijnych i zasad moralnych w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych,
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
- kontaktu osobistego, kontaktu telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami
z zewnątrz, lecz nie może to zakłócać porządku i organizacji pracy w Szpitalu oraz obciążać finansowo Szpital, - dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną wskazaną przez siebie, chyba że jest to niemożliwe ze względów epidemiologicznych lub zakłóca w znacznym stopniu pracę Szpitala,
- opieki duszpasterskiej,
- informacji o swoim stanie swojego zdrowia, a w tym proponowanym leczeniu, terapii
i procedurach zabiegowych oraz o ryzyku i korzyściach wynikających z ich stosowania, - do przechowywania wartościowych rzeczy w depozycie szpitalnym,
- dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
- informacji zawierających dane o personelu (imię, nazwisko, stanowisko i miejsce zatrudnienia) realizującego świadczenia.
- Pacjent ma prawo wskazać osobę, którą można informować o jego stanie zdrowia.
- Pacjent ma prawo do ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej oraz innych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
- każda informacja o stanie zdrowia pacjenta jest jego dobrem osobistym prawnie chronionym.
- Wszyscy pracownicy Szpitala są zobowiązani do zachowania tajemnicy zawodowej i całkowitej dyskrecji z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa.
- Pacjent ma prawo do wyrażenia w formie pisemnej zgody na uczestnictwo w eksperymencie medycznym po uprzednim uzyskaniu informacji o celach, sposobach i warunkach prowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o możliwości odstąpienia od udziału w eksperymencie, w każdym jego stadium.
- Pacjent ma prawo do wyrażania w formie pisemnej zgody na uczestnictwo w badaniu klinicznym, po wcześniejszym uzyskaniu informacji dotyczących istoty, znaczenia, skutków i ryzyka związanego z badaniem klinicznym oraz o możliwości odstąpienia od udziału w badaniu w każdej chwili.
- Pacjent ma prawo żądać, aby w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia, Szpital niezwłocznie zawiadomił wskazane osoby lub instytucje.
- Pacjentom nieletnim przysługują prawa takie same jak dorosłemu, z tą różnicą, że informacja o stanie zdrowia jest przekazywana przedstawicielom ustawowym. Oni również decydują o zgodzie lub odmowie zgody na przeprowadzone zabiegi i badania. W przypadku gdy nieletni pacjent ukończy 16 rok życia, ma prawo do współuczestniczenia w podejmowaniu decyzji.
KONTAKT DO RZECZNIKA PRAW PACJENTA – BARTŁOMIEJ CHMIELOWIEC
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
- e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
- faksem pod nr 22 506 50 64
- osobiście w siedzibie Biura:
- w poniedziałki w godz. 9.00-18.00
- od wtorku do piątku w godz. 9.00-15.00
Więcej informacji na stronach Rzecznika Praw Pacjenta: https://www.gov.pl/web/rpp/
Ogólnopolska całodobowa bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta, tel. 800 190 590
Szczegółowe informacje: https://www.gov.pl/web/rpp/telefoniczna-informacja-pacjenta
Skargi i wnioski mogą być zgłaszane do Działu Skarg i Wniosków ŚOW NFZ:
- drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej w ramach Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – t6vk26ntlr
- pisemnie na adres:
- Śląski OW NFZ
ul. Kossutha 13
40–844 Katowice.
- Śląski OW NFZ
- elektronicznie na adres:
- email: kancelaria@nfz-katowice.pl
- fax: 32/735 15 71
Szczegółowe informacje w zakresie sposobu składania skarg i wniosków oraz informacje o systemie ubezpieczeń zdrowotnych można uzyskać w poniedziałki w godz. 8:00 do 18:00, wtorek – piątek w godz. 8:00 do 16:00 pod numerem tel.: 32 735 05 45.
Przydatne strony:
Urząd Ochrony Danych Osobowych
https://uodo.gov.pl/
Narodowy Fundusz Zdrowia Śląski Oddział Wojewódzki w Katowicach
https://www.nfz-katowice.pl/
Rzecznik Praw Pacjenta
https://www.gov.pl/web/rpp